Hadirkan Diri ke

Tuesday, April 29, 2014

Timbang Berat, Biar Betul !! Mengapa Stagnant Tak Berubah?

 “ Kenapa berat saya tak turun-turun walaupun saya diet dan senaman seperti biasa”. Ini antara soalan yang sering diajukan kepada saya semasa kelas penurunan berat badan.

Sejujurnya bulan lepas saya menghadapi situasi yang sama ha ha, after losing nearly 24kg after give birth to my 3rd son, my weighing scale tidak bergerak. I’m not cheating my diet or mengurangkan jadual senaman. But why…and why my weight stays the same.

I remember my Fitness trainer bila tengok berat saya stagnant berkata…”What happen, watch your diet, are you cheating…” hey I’m dietitian I see foods with kalori how can I cheat my own brain ha ha


JAWAPAN 1

Watch your diet…carefully, If you eat more, than definiately you are not losing any pound of your weight or You are not eating enough calori. Remember foods burn the calorie, just like Car takde minyak dia tak kan berjalan. If you eat under 1200kalori, you are not going anywhere.

In my case…I eat enough calorie so why? I eat 6-8 times per day, small and frequent 1500-1800 kalori.

JAWAPAN 2

Are you doing the same exercise routine ???... If Yes, that is the answer. Badan manusia cerdik, bila rutin yg sama dilakukan, badan mula adapt, badan mula tahan dgn kelasakkan tersebut. So you are not losing weight… If you face the same situation, what you can do:
  • 1) Increase duration of cardio exercise, kalau sebelum ini jogging 30 minit jadikan 40 minit
  • 2) Tambah repetition latihan bebanan, jika sebelum ini setiap set anda buat 12 rep, jadikannya 15 rep
  • 3) Selepas itu boleh tingkatkan jumlah set, jika anda biasa buat 2 set, jadikan 3 set
  • 4) Tingkatkan speed anda…jika sebelum ini jogging perlahan lahan, tambah kelajuan


Menambahberat rutin senaman agak memenatkan sebelum badan anda biasa dengan rutin tersebut,carikan buddy senaman untuk melakukan rutin bersama. Sekurang kurangnya anda mampu bertahan lama dan tidak demotivasi.

Saya telah melakukannya adjust my routine, dan berat saya turun another 1kg. Good right ! Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment

Share This