Hadirkan Diri ke

Wednesday, November 19, 2014

Mengetahui Kalori Makanan Supaya Anda Boleh Kurus

Saya sering di aju soalan feveret ini melalui social media atau pun peserta peserta seminar " nasi goreng sepinggan berapa kalori", "mee goreng mamak berapa kalori"... dalam dunia ini ada bermacam-macam makanan, jenuh juga nak jawap satu- satu... kena jadi robot dulu laa ha ha. Jadi Optimus prime best juga.


Walaubagaimanapun, mengetahui jumlah kalori makanan harian sangat penting untuk menjaga dan menguruskan berat badan.Jika tidak bagaimana tuan-tuan, puan-puan dan saya nak kira cukup ke tak cukup jumlah kalori yang diambil seharian ? Jika terkurang alhamdulillah, Jika terkurang sangat itu kelaparan namanya! Jika terlebih banyak, tak lama lagi jadi tong drum bergerak laa !

Pendek kata pengetahuan dan kesedaran tentang kalori makanan sangat diperlukan. Saya kadang-kadang berhadapan dengan situasi sebegini:

" Saya makan sedikit sahaja tapi gemok, tak tahu laa kenapa "
" Apa yang awak makan??? "
" Saya takut gemuk, saya tak makan nasi...harihari saya makan mee maggi 4 bungkus, goreng pisang...bla bla"
" Boleh saya tanya...agaknya berapa kalori sebungkus mee maggi ??? "
" Alaa Mee Maggi je pun Puan...tak banyak kalori "

Cuba tengok label mee maggi berapa kalori ??? Banyak kan... So tak boleh main hentam je. Di sini sedikit panduan:




Selamat Kuruskan Badan
Fakta: lebih separuh daripada rakyat malaysia gemuk

Dietitian Gee
Weight loss Mentor



6 comments:

  1. Bapak kau tinggi kalori mee maggi 380kcal je boss..dengan berat 85gram je kalau sebungkus

    ReplyDelete
  2. mmm... kalau hujung minggu hari Sabtu dan Ahad, makan nasi dgn lauk-lauknya, berat badan aku akan bertambah 1 kg pada hari Isnin tapi kalau digantikan dgn makan mee maggie sup dan telur dan satu bun roti, berat badan boleh turun 300gm..

    ReplyDelete

Share This